Velkommen på uddannelsen til procesteknolog

Her på siden har vi samlet en række vigtige oplysninger til dig, som er ny studerende på procesteknologuddannelsen. Klik på overskrifterne for at læse indholdet.

Frem til studiestart kan der blive lagt flere oplysninger ind, så kig på siden nogle gange i løbet af august og tjek, om der er nye oplysnin­ger til dig.

Vigtige datoer

Studiestartsmøde

12. august 2025 kl. 16.00-17.00

Studiestart

Mødetidspunkt:
Mandag d. 25. august 2025
Kl. - opdateres senere

Mødested:
Erhvervsakademi MidtVest
Valdemar Poulsens Vej 4
7500 Holstebro

Lokale:
Fælles opstart i kantinen

Inden studiestart har du mulighed for at deltage i et studiestartsmøde, hvor du får vigtige informationer til brug for din studiestart (bl.a. om bøger til uddannelsen, skema, hold m.m.). 

Til mødet vil du også møde nogle af dine kommende studiekammerater.

Du får desuden mulighed for at tale med undervisere, studievejleder, SPS-vejleder og SU-medarbejder.

Der er ikke krav om deltagelse, men vi vil kraftigt opfordre dig til at deltage. Tilmelding er ikke nødvendig.

Boglisten, der evt. også indeholder oplysninger om minimumskrav til computer, forventes at være klar fra uge 32. Du kan finde boglisten her.

Bemærk: Du skal holde øje med, at boglisten er gældende fra studiestart 2025. 
Hvis der står 2024 på listen, er det fordi, der endnu ikke er lagt en opdateret bogliste ind. Du skal først købe bøger, når du har boglisten for 2025.

Vi gør opmærksom på, at det fuldt ud er dit ansvar at indkøbe bøger til studiet inden studiestart. 

Vi vil gerne give dig tidlig adgang til nogle af de systemer du som studerende skal bruge, når du starter på EAMV.
Du skal inden du kan få adgang til systemer, netværk på EAMV mm. installere MFAguiden er vedhæftet på dette link OBS, der står i guiden, at du skal være på EAMVs netværk, dette er ikke nødvendigt. 

Når du har installeret MFA, kan du logge på bl.a. Teams og se dit skema i kalenderen, hvis denne er opdateret. *Bemærk, skemaet kan fortsat ændres helt indtil studiestart og efterfølgende.

Koden der henvises til i vejledningen, kan du få ved at sende en sms til 1160 med teksten: EAMV kodeord
Modtager du ikke en sms kan det være det forkerte mobilnummer vi har registreret på dig, eller fordi du ikke er oprettet som studerende endnu. Kontakt administrationen for hjælp på 96275700 mellem 7.45-13.00

Bemærk ligeledes:
Som studerende på Erhvervsakademi MidtVest kan du GRATIS bruge Microsoft Office-programmer som fx Word, Excel, og PowerPoint via Office 365. Her finder du også din studiemail via Outlook. 

Din EAMV-mail er dit brugernavn efterfulgt af @eamv.dk

Du logger ind nedenfor med dit EAMV login og password og finder programmerne. Adgangen gælder hele din studietid.

Log ind på Office 365 og din studiemail

 

Skulle du opleve problemer med at installere MFA eller få adgang til systemerne, kan du kontakte vores IT-afdeling på telefonnummer 72134800, mandag - torsdag mellem kl. 7.30-15.30, fredag 7.30-13.00.

Hvis du har lyst til at læse om f.eks. kantinen, fredagscaféen, studierådet eller andre praktiske informationer kan du læse om det her

Du skal betale for studiematerialer, studiekort, JTI-test, InnoCamp, kopi/print mm.
Det er obligatorisk og skal betales via dette link - hvis din uddannelse ikke kan vælges skyldes det, at de sidste beløb ikke er klar. Tjek venligst senere. 
Venligst betal hurtigst muligt og senest d. 15. september. 

Bemærk: Er der ikke betalt inden d. 15. september kan man blive indberettet som dårlig betaler til SKAT.

Husk at vælge den rigtige uddannelse/by samt "billet-type", når du kommer ind på linket.

Når du har bekræftet, at du ønsker at starte på uddannelsen, kan du 3-4 dage efter søge SU. 

Du skal bruge dit MitID til at logge på "minSU” på su.dk.

Du kan tidligst søge om SU en måned før den måned, hvor du er berettiget til støtte. Da du er berettiget til SU fra 1. september, kan du tidligst søge om SU fra den 1. august.

Læs mere om SU her

Har du spørgsmål vedrørende SU, er du meget velkommen til at kontakte vores SU-medarbejder. Se her for kontaktoplysninger.

Hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, er det muligt at modtage støtte, der sikrer, at du kan uddanne dig på lige fod med andre, selvom du har en funktionsnedsættelse.

Læs mere HER om støtteformer, ansøgningsmuligheder, sagsbehandling mm. 

For rådgivning og vejledning

Skriv til sps@eamv.dk eller ring på tlf. 2969 8171.

Du kan læse mere om specialpædagogisk støtte her.

OBS: Der er lang sagsbehandlingstid fra styrelsens side. 
Det er derfor vigtigt, at ansøgningerne bliver lavet så snart du er optaget og indskrevet på studiet. 

Hvis du efter studiestart tænker, at det kunne være en hjælp med støtte, skal du ligeledes få søgt så hurtigt som muligt. 

Hvis du er optaget på uddannelsen som led i en revalidering, er det vigtigt, at du hurtigst muligt giver os besked om dette på mail studieadm@eamv.dk

I mailen skriver du

  • dit fulde navn
  • den uddannelse, som du er optaget på
  • hvilken kommune eller hvilket jobcenter, der har bevilget din revalidering.

Vi har ikke brug for andre informationer fra dig, da vi herefter vil få tilsendt de relevante dokumenter fra kommunen/jobcentret.

Velkomst fra undervisere

Nedenfor er lidt praktiske oplysninger i forhold til studiestart på procesteknologuddannelsen. Vi håber du glæder dig til at starte 😊

Før studiestart skal du selv sørge for at indkøbe lærebøgerne fra boglisten. Det kan gøres ved at bestille dem på nettet eller ved f.eks. at kontakte den boghandel, der er tilknyttet Aarhus Universitet i Herning (se nærmere oplysninger på boglisten). Udgifterne til lærebøgerne er ca. 2800 kr. Det er typisk billigere at købe e-bøger/i-bøger eller at købe brugte bøger. Hvis du indkøber brugte bøger, er det vigtigt at udgaven er den samme, som står på boglisten, så bøgerne ikke er forældede. Du skal også have en bærbar computer med til studiestart. Som studerende på EAMV er der gratis adgang til Microsoft Office programmerne under hele studietiden.

I forbindelse med studiestart skal du betale en studieafgift til dækning af studiekort, InnoCamp mm. på ca. 675 kr. Dette er et engangsbeløb. Derudover skal du som studerende på procesteknologuddannelsen, betale udgifter til studiematerialer på 625 kr. på hvert semester. Dette dækker udgifter til materialer og udstyr, der anvendes i undervisningen i proceslokaler og laboratorier. Se nærmere oplysninger på boglisten, hvor de to beløb er samlet til 1300 kr.

En del af undervisningen på procesteknologuddannelsen foregår i proceslokaler og i laboratoriet, så derfor skal du også indkøbe en kittel. Dette foregår i den første uge efter studiestart, så du skal hverken betale eller gøre yderligere ved dette indkøb før efter studiestart. Vi anbefaler også, at du bruger skridsikre sko, når du har undervisning i proceslokalerne.

Undervisningen på procesteknologuddannelsen foregår både i klasselokalet, i proceslokalerne og lidt i laboratorierne. Nedenfor ses et eksempel på et typisk skema fra en tilfældig uge på 1. semester, men mødetider og fag er forskellige fra uge til uge, så skema for de enkelte uger er altså ikke ens.

 

 

Lektionstider

mandag

tirsdag

onsdag

torsdag

fredag

08.15-09.15

Mikrobiologi

Studiegrupper

Beregninger og statistik

Studiegrupper

Introtema

09.30-10.30

Mikrobiologi

Studiegrupper

Beregninger og statistik

Studiegrupper

Introtema

10.35-11.35

MikroLab

 

Beregninger og statistik

KemiLab

Studiegrupper

Introtema

12.05-13.05

MikroLab

 

Kemi

KemiLab

Studiegrupper

 

13.15-14.15

MikroLab

 

Kemi

KemiLab

Studiegrupper

 

14.20-15.20

Introtema

Studiecafé

 

Studiecafé

Studiegrupper

 

 

Undervisningen ligger i tidsrummet kl. 08.15-15.20 og der forventes en studieaktivitet fra dig på ca. 40 timer/uge.

Det var mange oplysninger og hvis du har spørgsmål, kan du stille dem til studiestartsmødet d. 13.08 eller i forbindelse med studiestarten. Du kan også skrive en mail til uddannelseskoordinator LFO@EAMV.DK.

Vi glæder os til at møde dig.

Fredag den 29. august fra kl. 12.00 afholdes der studiestartsarrangement for alle nye studerende, hvor der vil være små, hyggelige konkurrencer, præmier og mulighed for køb af diverse drikkevarer.

I modtager mere information i forbindelse med studiestart, men reserver gerne dagen allerede nu.