Velkommen på uddannelsen til laborant

Her på siden har vi samlet en række vigtige oplysninger til dig, som er ny studerende på laborantuddannelsen. Klik på overskrifterne for at læse indholdet.

Frem til studiestart kan der blive lagt flere oplysninger ind, så kig på siden nogle gange i løbet af august og tjek, om der er nye oplysnin­ger til dig.

Vigtige datoer

Studiestartsmøde

13. august 2024 kl. 16.00-17.00

Studiestart

Mødetidspunkt:
Mandag d. 26. august 2024
Kl. 9.00

Mødested:
Erhvervsakademi MidtVest
Valdemar Poulsens Vej 4
7500 Holstebro

Lokale:
Fælles opstart i kantinen

Inden studiestart har du mulighed for at deltage i et studiestartsmøde, hvor du får vigtige informationer til brug for din studiestart (bl.a. om bøger til uddannelsen, skema, hold m.m.). 

Til mødet vil du også møde nogle af dine kommende studiekammerater.

Du får desuden mulighed for at tale med undervisere, studievejleder, SPS-vejleder og SU-medarbejder.

Der er ikke krav om deltagelse, men vi vil kraftigt opfordre dig til at deltage. Tilmelding er ikke nødvendig.

Boglisten, der evt. også indeholder oplysninger om minimumskrav til computer, forventes at være klar fra uge 32. Du kan finde boglisten her.

Bemærk: Du skal holde øje med, at boglisten er gældende fra studiestart 2024. 
Hvis der står 2023 på listen, er det fordi, der endnu ikke er lagt en opdateret bogliste ind. Du skal først købe bøger, når du har boglisten for 2024.

Vi gør opmærksom på, at det fuldt ud er dit ansvar at indkøbe bøger til studiet inden studiestart. 

Du skal betale for studiematerialer, studiekort, JTI-test, InnoCamp, kopi/print mm.
Det er obligatorisk og skal betales via dette link - hvis din uddannelse ikke kan vælges skyldes det, at de sidste beløb ikke er klar. Tjek venligst senere. 
Venligst betal hurtigst muligt og senest d. 30. september. 

Bemærk: Er der ikke betalt inden d. 30. september kan man blive indberettet som dårlig betaler til SKAT.

Husk at vælge den rigtige uddannelse/by samt "billet-type", når du kommer ind på linket.

Når du har bekræftet, at du ønsker at starte på uddannelsen, kan du 3-4 dage efter søge SU. 

Du skal bruge dit MitID til at logge på "minSU” på su.dk.

Du kan tidligst søge om SU en måned før den måned, hvor du er berettiget til støtte. Da du er berettiget til SU fra 1. september, kan du tidligst søge om SU fra den 1. august.

Læs mere om SU her

Har du spørgsmål vedrørende SU, er du meget velkommen til at kontakte vores SU-medarbejder. Se her for kontaktoplysninger.

Hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, er det muligt at modtage støtte, der sikrer, at du kan uddanne dig på lige fod med andre, selvom du har en funktionsnedsættelse.

Læs mere HER om støtteformer, ansøgningsmuligheder, sagsbehandling mm. 

For rådgivning og vejledning

Skriv til sps@eamv.dk eller ring på tlf. 2969 8171.

Du kan læse mere om specialpædagogisk støtte her.

OBS: Der er lang sagsbehandlingstid fra styrelsens side. 
Det er derfor vigtigt, at ansøgningerne bliver lavet så snart du er optaget og indskrevet på studiet. 

Hvis du efter studiestart tænker, at det kunne være en hjælp med støtte, skal du ligeledes få søgt så hurtigt som muligt. 

Hvis du er optaget på uddannelsen som led i en revalidering, er det vigtigt, at du hurtigst muligt giver os besked om dette på mail studieadm@eamv.dk

I mailen skriver du dit navn og den uddannelse, som du er optaget på, samt hvilken kommune eller hvilket jobcenter, der har bevilget din revalidering.

Vi har ikke brug for andre informationer fra dig, da vi herefter vil få tilsendt de relevante dokumenter fra kommunen/jobcentret.

Nedenfor er lidt praktiske oplysninger i forhold til studiestart på laborantuddannelsen. Vi håber du glæder dig til at starte 😊

Før studiestart skal du selv sørge for at indkøbe lærebøgerne fra boglisten. Det kan gøres ved at bestille dem på nettet eller ved f.eks. at kontakte den boghandel, der er tilknyttet Aarhus Universitet i Herning (se nærmere oplysninger på boglisten). Udgifterne til lærebøgerne er ca. 4000 kr. Det er typisk billigere at købe e-bøger/i-bøger eller at købe brugte bøger. Hvis du indkøber brugte bøger, er det vigtigt at udgaven er den samme, som står på boglisten, så bøgerne ikke er forældede. Du skal også have en bærbar computer med til studiestart. Som studerende på EAMV er der gratis adgang til Microsoft Office programmerne under hele studietiden.

I forbindelse med studiestart skal du betale en studieafgift til dækning af studiekort, InnoCamp mm. på ca. 675 kr. Dette er et engangsbeløb. Derudover skal du som studerende på laborantuddannelsen, betale udgifter til studiematerialer på 625 kr. på hvert semester. Dette dækker udgifter til materialer og udstyr, der anvendes i undervisningen i laboratoriet. Se nærmere oplysninger på boglisten, hvor de to beløb er samlet til 1300 kr. 

En del af undervisningen på laborantuddannelsen foregår i laboratoriet, så derfor skal du også indkøbe en kittel og lidt laboratorieudstyr (laboratoriepakke 1 og 2). Dette foregår i den første uge efter studiestart, så du skal hverken betale eller gøre yderligere ved disse indkøb før efter studiestart.

Undervisningen på laborantuddannelsen er temaopdelt og foregår både i klasselokalet og i laboratorierne. Nedenfor ses et eksempel på et typisk skema fra en tilfældig uge på 1. semester, men mødetider og fag er forskellige fra uge til uge, så skema for de enkelte uger er altså ikke ens.

 

 

Lektionstider

mandag

tirsdag

onsdag

torsdag

fredag

08.15-09.15

Mikrobiologi og Laboratorieteknik

Studiegrupper

Mikrobiologi og Laboratorieteknik

KemiLab

MikroLab

09.30-10.30

MikroLab

Studiegrupper

Mikrobiologi og Laboratorieteknik

KemiLab

MikroLab

10.35-11.35

MikroLab

 

Studiegrupper

Studiegrupper

KemiLab

MikroLab

12.05-13.05

MikroLab

Kemi og Laboratorieteknik

Kemi og Laboratorieteknik

Arbejdsmiljø

 

13.15-14.15

Studiegrupper

Kemi og Laboratorieteknik

Kemi og Laboratorieteknik

Studiegrupper

 

14.20-15.20

Studiegrupper

 

Studiecafé

Studiecafé

Studiegrupper

 

 

Undervisningen ligger i tidsrummet kl. 08.15-15.20 og der forventes en studieaktivitet fra dig på ca. 40 timer/uge.

Det var mange oplysninger og hvis I har spørgsmål, kan I stille dem til studiestartsmødet d. 13.08 eller i forbindelse med studiestarten. Du kan også skrive en mail til uddannelseskoordinator LFO@EAMV.DK. Hvis du har behov for yderligere info eller afklaring, tilbyder vi en samtale med én af underviserne før studiestart enten ved møde på EAMV i Holstebro eller ved et videomøde over Teams. Der er yderligere oplysninger om dette i det optagelsesbrev, du har modtaget fra EAMV.

 

Vi glæder os til at møde dig.

Hvis du har behov for en forventningsafstemning vedr. studiet inden studiestart, er der mulighed for en individuel samtale med én af underviserne tirsdag d. 13.08.24 før eller efter studiestartsmødet. Hvis dette tidspunkt ikke passer, er der også mulighed for at holde samtalen via et videomøde over Teams. Samtalen er ikke obligatorisk, men er udelukkende tænkt som en forventningsafstemning. Der gives info om de praktiske forhold og studiet i forbindelse med studiestartsmøde og ved studiestart i uge 35 og her er der naturligvis også mulighed for at stille spørgsmål.

Den evt. individuelle samtale kan bookes ved at ringe til EAMV’s studieadministration senest d. 08.08.24 på telefon: 29693704

Fredag den 30. august fra kl. 12.00 afholdes der er studiestartsarrangement for alle nye studerende, hvor der vil være konkurrencer, præmier og bar.

I modtager mere information i forbindelse med studiestart, men reserver gerne allerede nu dagen.

Vi har oprettet en årgangsgruppe på Facebook, som vi vil opfordre dig til at blive medlem af.
Du kan blive medlem ved at klikke her:

Gruppen må anvendes til at dele studiemiljø- og studierelevante opslag som fx informationer fra DSR, spørgeskemaer til gruppearbejde, informationer om fester og andre arrangementer og meget mere. 
EAMV vil anvende gruppen til at orientere omkring studierelevante tiltag fra foreninger, bibliotek, egne arrangementer, studiejob mv. Bliv en del af gruppen og gå ikke glip af sociale aktiviteter og begivenheder.