Man smider da ikke mad ud

10. nov 2021

For Benjamin Jørgensen er klimabevidsthed en naturlig del livet, derfor følte han tingene gå op i en højere enhed, da han som studerende hos Erhvervsakademi MidtVest i Herning kom i praktik hos COOP Spotmarket, der bekæmper mad- og ressource spild - og samtidig skal fungere som deres klimaambassadør

To mænd kigger står med tablet foran plakat med Verdensmålene
Benjamin Jørgensen og Michael Svendsen er begge optagede af, hvordan madspild og andre initiativer kan hjælpe klimaet

Vi skal passe på vores planet

Når han møder ind om morgenen - altid som den første for at undgå morgentrafikken - tænder han ikke nødvendigvis lyset. Køleskabet er blevet organiseret, så de ældste madvarer står øverst og mest tilgængeligt. Der er indhentet tilbud på at skifte virksomhedens belysning ud til LED. Og væggen er for nyligt blevet prydet med en plakat med FN’s 17 verdensmål.

Benjamin Jørgensen, der er i gang med en professionsbachelor i International Handel og Markedsføring på Erhvervsakademi MidtVest i Herning, tager bæredygtighed og klimabevidsthed alvorligt.

"Vi har kun én verden, så den skal vi passe på. Derfor smider man da ikke mad ud! Det er en af de ting, jeg tænker meget over i min hverdag og forsøger at leve efter, så vidt muligt," siger han.

"Man kan gøre meget i sin hverdag, men hvis man samtidig virkelig kan være med til at flytte noget arbejdsmæssigt, når man altså langt"

Benjamin Jørgensen, studerende på International handel og markedsføring

Derfor følte han også, at tingene gik op i en højere enhed, da han i sit praktikforløb fandt frem til COOP Spotmarket.

"Jeg blev helt solgt i konceptet. Det er jo fantastisk, at man kan lave forretning på at undgå madspild. Så det er bare et perfekt match," siger Benjamin Jørgensen.

Online madspild 

Konceptet, som den unge man blev så forelsket i, går ud på, at COOP Spotmarket har skabt en online markedsplads, hvor leverandørerne til COOPs butikker kan komme af med deres restvarer. Kort fortalt sætter leverandørerne sæsonvarer eller madvarer, der er ved at nærme sig sidste salgsdato, til salg på en online portal - naturligvis til en god pris. Og her kan butikkerne så enten købe tilbuddene eller lave et modbud på disse.

"Og det virker. Der er mange varer, der før måske ville være endt som affald, som i dag ender ude hos forbrugerne til en rigtig god pris," fortæller CEO Michael Svendsen, som etablerede virksomheden Spotmarket sammen med en partner for seks år siden.

"Det er den ultimativt gode fornemmelse, når man kan se, at man gør en forskel"

Michael Svendsen, CEO i COOP Spotmarket

For to og et halvt år siden blev den til COOP Spotmarket med COOP, og for et år siden udvidede virksomhedsporteføljen med Gaztro, som tilbyder samme services, men hvor kunderne er restauranter, storkøkkener og kantiner.

"Det er et etisk problem at smide varer ud, og hele vejen rundt både hos leverandørerne, butikkerne og kunderne kan man heldigvis mærke en stigende bevidsthed om at undgå mad- og ressource spild. Leverandørerne vil gerne af med varerne - også selvom de ikke tjener på dem. Butikkerne vil gerne aftage dem og sælge dem videre til gode priser, så de ikke går til spilde. Og kunderne vil gerne have de gode ”Undgå madspild-tilbud”," siger han.

Unge klimaambassadører

For både Michael Svendsen, Benjamin Jørgensen og de resterende medarbejdere i COOP Spotmarket betyder det noget, at man på den måde er med til at gøre en forskel.

"Det er den ultimativt gode fornemmelse, når man kan se, at man gør en forskel," siger Michael Svendsen, som roser de unge for at have en stor klimabevidsthed.

Derfor glædede det ham også, da han hørte, at virksomhedens nye praktikant er en del af Erhvervsakademi MidtVests klimaindsats, hvor de foruden den almindelige praktik samtidig beder de studerende påtage sig rollen som ”Klimaambassadør” i deres praktikvirksomheder og forsøger at hjælpe virksomhederne med at sætte fokus på den grønne omstilling.

"Det er meget positivt, at skolen tager fat på den problemstilling. Benjamin var lynhurtig til at påtage sig rollen som klimaambassadør og er kommet med flere forslag til, hvordan vi - udover vores koncept, som er klimavenligt i sig selv - kan forbedre småting i hverdagen. Det passer helt perfekt ind i det, vi ellers gør. Og jo flere unge vi kan få til at tænke bæredygtigt, desto lettere når vi målene - for det er jo nok især de unge, der skal bane vejen," siger Michael Svendsen.

For Benjamin Jørgensen, der hver dag tager turen fra hjembyen i Viborg til COOP Spotmarkets domicil i Aarhus, er muligheden for at gøre en forskel, vigtig i forhold til det kommende karrierevalg.

"Man kan gøre meget i sin hverdag, men hvis man samtidig virkelig kan være med til at flytte noget arbejdsmæssigt, når man altså langt," siger han.

Fokus på bæredygtighed er vigtig for rekruttering af medarbejdere

Og den tankegang er Benjamin Jørgensen ikke alene om: Undersøgelser peger nemlig på, at virksomheder, der arbejder fokuseret på at løfte FN’s Verdensmål, Sustainable Development Goals, oplever langt færre udfordringer med at rekruttere og fastholde højtuddannet arbejdskraft. Og at den unge generation er mere interesseret i at søge job hos arbejdsgivere, der tager et ansvar for planeten.

Det er blandt andet den udvikling - og den generelt stigende klimabevidsthed - der har fået Erhvervsakademi MidtVest, der tilbyder videregående uddannelser i Herning, Holstebro og Skjern, til at sætte fokus på netop klima og bæredygtighed i uddannelsen.

Projektet med klimaambassadører fortsætter ind i 2022, og den indsamlede viden og analysen af de data, der kommer via projektet, vil komme til at indgå i undervisningen fremover, og vil samtidig indgå som materiale i workshops og seminarer for både studerende og det lokale erhvervsliv.

 

International handel og markedsføring

På den 1,5-årige professionsbachelor i international handel og markedsføring får de studerende kompetencer inden for marketing, handel og salg for at kunne arbejde med fx marketing- og salgskampagner, on- og offline markedsføring, indkøb og salg. 

Læs mere