Gitte gik fra receptionist til chef

21. sep 2018

Gitte Morratz færdiggjorde den toårige erhvervsakademiuddannelse til serviceøkonom hos Erhvervsakademi MidtVest i 2012. Kort efter tog hun job som hotelreceptionist og arbejdede sig på fem år op til stillingen som konferencechef for Radisson Blu Hotel i den gamle papirfabrik i Silkeborg.

Kvinde på arbejde ved hotel
Gitte Morratz er konferencechef ved Radisson Blu Hotel i Silkeborg, som i 2017 blev tildelt ”Travellers Choice Prisen”, der kårer de 25 bedste hoteller i Danmark baseret på anmeldelser fra gæster over hele verden.

29-årige Gitte Morratz har taget flere skridt opad karrierestigen end de fleste jævnaldrende. Det har krævet flid og hårdt arbejde at blive chefansvarlig for konferencer og events hos Radisson Blu Hotel i Silkeborg; et af Danmarks mest anmelderroste hoteller med udsigt til Gudenåen og Silkeborgsøerne.  

– Kort efter jeg havde færdiggjort serviceøkonomuddannelsen hos Erhvervsakademi MidtVest fik jeg tilbudt et job som hotelreceptionist i DGI Huset Herning. Netværk og erfaring betyder meget i hotelbranchen, så jeg sagde ja tak med en ambition om at arbejde mig op, siger hun.

- Det var dejligt at komme ud og få en god løn i en tidlig alder i stedet for at sidde på SU. Med serviceøkonomuddannelsen kan jeg også altid vælge at bygge på, hvis nu jeg på et tidspunkt ønsker at få mere uddannelse på mit CV.

- Gitte Morratz, konferencechef ved Radisson Blu Hotel i Silkeborg

Nyt job åbnede døre

Efter et år bag skranken blev Gitte Morratz i 2013 forfremmet til konferencekoordinator i DGI Huset Hernings nystartede konferenceafdeling. Her fik hun lov til at arbejde med det, som hun hele tiden havde ønsket sig. Nemlig koordinering og planlægning af større arrangementer som teambuilding events, virksomhedskonferencer, foredrag, julefrokoster samt meget andet. 

– To år efter søgte - og fik - jeg stillingen som meeting and event koordinator på Radisson Blu i Aarhus. Det var en arbejdsplads med større arrangementer og flere gæster, hvilket uden tvivl har åbnet nogle døre, der har betydet, at jeg fik tilbudt stillingen som konferencechef hos Radisson Blu i Silkeborg i sommeren 2017.

Serviceøkonom var et naturligt valg

Gitte Morratz har altid haft interesse for at arrangere festlige begivenheder og arrangementer. Derfor var erhvervsakademiuddannelsen til serviceøkonom et naturligt valg, da hun skulle læse videre efter tre år på Handelsskolen i Holstebro.

– Jeg har en bror, der også har læst til serviceøkonom, og som solgte uddannelsen virkelig godt. Derfor sprang jeg på med det samme, da serviceøkonomuddannelsen kom til Holstebro, hvor jeg boede på det tidspunkt, fortæller Gitte

Hun var en af de første 45 færdiguddannede serviceøkonomer, der modtog eksamensbeviset fra Erhvervsakademi MidtVest i Holstebro i 2012.

– Det er en tid, som jeg meget nødig ville være foruden. Jeg havde dygtige undervisere og søde klassekammerater, som jeg stadigvæk ses med den dag i dag. Jeg husker det som et seriøst og dynamisk studiemiljø med topmotiverede studerende, som virkelig var der for at lære noget.

Rustet til en bred vifte af jobs

Serviceøkonomuddannelsen retter sig imod erhverv som turisme, oplevelsesindustri, hoteller, restauranter og private virksomheder, hvor udvikling af serviceopgaver er på dagsordenen. De studerende undervises også i mere generelle færdigheder som forretningsforståelse, jura og erhvervsøkonomi, der ruster dem til at varetage en bred vifte af jobs. 

– Jeg arbejder primært med planlægning og koordinering, men har også ansvar for regnskaber. Jeg har dog aldrig været et matematisk geni, så jeg har gavn af at have lært erhvervsøkonomi, når jeg sidder med tallene. Jeg har også nytte af undervisningen i engelsk og kulturforståelse, når jeg er i dialog med vores udenlandske gæster, fortæller hun.

Glad for løn i en tidlig alder

Gitte Morratz har via praktisk erfaring lært at koordinere de mange brikker, der skal falde på plads, når der skal arrangeres konferencer for op til 750 gæster på de tusind kvadratmeter i Silkeborgs papirfabrik. Hun fortryder ikke, at hun i sin tid gik direkte ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse.

– Det var dejligt at komme ud og få en god løn i en tidlig alder i stedet for at sidde på SU. Med serviceøkonomuddannelsen kan jeg også altid vælge at bygge på, hvis nu jeg på et tidspunkt ønsker at få mere uddannelse på mit CV, slutter Gitte.
 

Bliv serviceøkonom

På den 2-årige erhvervsakademiuddannelser bliver de studerende rustet til at skabe oplevelser med service, kreativitet og økonomi for øje. Efter endt uddannelser kan de blive alt lige fra event- og turismekoordinator til hotel manager og projektmedarbejder.

Læs mere