Fra revisorelev til markedsføringsøkonom - og direkte i job

24. maj 2022

For Camilla Mechlenburg mundede skiftet fra revisorelev til markedsføringsøkonom-studerende ud i drømmejobbet som Social Media Trainee hos marketingbureauet Wemarket i Ikast. - Uddannelsen som markedsføringsøkonom har været en perfekt baggrund til min nye arbejdsplads

Kvinde står og arbejder ved computer
For Camilla Mechlenburg blev uddannelsen til markedsføringsøkonom vejen til drømmejobbet

Camilla har altid været skarp til tal, så revisoruddannelsen lå jo ligefor. Og hun var sådan set også godt på vej i karrieren. Hun var endda revisorelev ved at stort og anerkendt revisionsfirma. Men hendes daglige arbejde manglede en kreativ side, for at Camilla kunne mærke ægte arbejdsgejst.

”For mig har det altid været vigtigt, at jeg får energi af det, jeg laver til hverdag. Det skal være så stor en drivkraft, at jeg slet ikke har lyst til at lægge arbejdet fra mig igen”, forklarer hun.

Løsningen blev at skifte uddannelse

Camilla fandt ud af, at hun var meget mere tiltrukket af at skabe vækst fremadrettet for sine kunder via kreativt arbejde, hvor man som revisor har meget fokus på det forrige år og et øjebliksbillede af virksomheden. Kreativ markedsføring trak altså mere end økonomi.

Så opdagede Camilla uddannelsen til markedsføringsøkonom, hvilket viste sig at være den helt rigtige vej at gå.

"Efter min mening har det i øvrigt været positivt at kunne prøve to erhverv af, for jeg har lært så meget mere om mig selv af det."

- Camilla Mechlenburg, markedsføringsøkonom-praktikant hos Wemarket, Ikast.

Ved at skifte spor til markedsføringsøkonom fik hun nemlig arbejdsgejsten tilbage og fandt sin rette karrierehylde og ikke mindst sit drømmejob. Hun ønskede at hjælpe og udvikle virksomheder med et fremadskuende perspektiv og en høj grad af kreativ produktion.

”Den del med at hjælpe virksomheder til at vækste fandt jeg i markedsføring. Og at der ikke er grænser, for hvad man kan skabe, giver mig meget energi, og jeg har lyst til at udvikle mig endnu mere. Efter min mening har det i øvrigt været positivt at kunne prøve to erhverv af, for jeg har lært så meget mere om mig selv deraf", siger Camilla.

Teori blev til praksis i Wemarket – og senere til fastansættelse

Under den 2-årige uddannelse til markedsføringsøkonom stødte Camilla på det midtjyske marketingbureau Wemarket ved en praktikmesse. Her gik hun målrettet efter Wemarkets stand. 

Det møde betød, at Camilla fik en praktikplads, hvor hun blandt andet havde mulighed for at udleve den kreative praksis, som hun havde savnet og drømte om. Hun oplevede under praktikopholdet, at hun kunne bruge al sin teori på opgaverne i Wemarket. Der var for hende en tydelig sammenhæng mellem uddannelsen og virksomhedens behov.  

”Jeg kan klart se en tæt kobling mellem teorien fra uddannelsen, og hvordan jeg kan bruge det i praksis i Wemarket, især med fag som copywriting, markedsføring og salgspsykologi, som har givet mig gode redskaber med i bagagen til at kunne planlægge markedsføringsstrategier, udarbejde fængende tekster og opbygge gode kunderelationer", fortæller hun glad.

Wemarket og Camilla skulle også vise sig at blive starten på et lykkeligt partnerskab og et fantastisk stjernematch. Så da Anders Jessen, CPO, og Thomas Haurum, vækstpartner i Wemarket, spurgte, om hun havde lyst til at blive, var hun ikke i tvivl. 

”Jeg følte, jeg passede ind med det samme. Det var det, jeg ville og det har jeg kæmpet for. Derfor glæder jeg mig også til at starte som Social Media Trainee og arbejde med SoMe-annoncering, ghostwriting og content produktion”, siger en tydeligt stolt Camilla.

 

Bliv markedsføringsøkonom

Den 2-årige erhvervsakademiuddannelse til markedsføringsøkonom er en bred uddannelse inden for salg og markedsføring, der åbner en masse døre. Vores studerende får job som fx SoMe Manager, marketingkonsulent eller salgsansvarlig.

Læs mere