”Kan kål og kikærter klare klimakrisen?
V. Bente Halkier, professor, sociologisk institut, Københavns Universitet
De almindelige forbrugere bliver tillagt ansvar for at være med til at ”løse” klimakrisen ved at lægge deres madvaner om i retning af at spise langt mere planterigt.
Men forskningen i forbrugsvaner viser, at det ikke er så ligetil.
Ofte forestiller organisationer og virksomheder sig, at den individuelle forbruger bare kan vælge anderledes. Men her tager man så ikke højde for, at madvaner er sociale, og at forandring af vaner kræver andet og mere end f.eks. informationskampagner.
Oplægget handler om, hvad forbrugeradfærd er, hvad madvaner er, hvordan begge dele bliver vedligeholdt og hvordan de kan ændres i retning af mere planterig mad, samt hvordan forskellige virkemidler på området mad og klima fungerer.
Bente Halkier er professor ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet.
Hun har i de sidste 25 år forsket i forbrugernes håndtering af, når deres madvaner bliver problematiseret via forskellige samfundsmæssige diskussioner, så som klima, miljø, risiko, sundhed og kvalitet.
Bente Halkier har publiceret en lang række artikler om emnet i f.eks. ”Journal of Consumer Culture”, ”Appetite” og ”Consumption and Society”.
Hun er i øjeblikket leder af eller med i flere projekter, som handler om klima og madforbrug, f.eks. ”Sociale drivkræfter og barrierer for klimavenlig kost”, i samarbejde med Danmarks grønne tænketank Concito og finansieret af Velux Fonden. Bente Halkier er medlem af Klimarådet, hvor hun er eksperten på adfærd.