2-årig erhvervsakademiuddannelse
Markedsføringsøkonomuddannelsen er en videregående uddannelse, der varer to år og består af fire semestre.
Uddannelsen består af:
På markedsføringsøkonomuddannelsen lægger underviserne vægt på, at du både har klasseundervisning samt team- og projektarbejde. Du vil blive en del af et fagligt miljø, hvor både et højt teoretisk niveau og praktiske øvelser/opgaver er i højsædet. På den måde får du styr på teorien og mulighed for at afprøve din teoretiske viden, når du arbejder med de praktiske øvelser og opgaver.
Med uddannelsen i hus er du kvalificeret til at gå direkte i job. Men du har også mulighed for at læse videre på en anden uddannelse, eksempelvis en professionsbacheloruddannelse. Hvis du skal læse videre, skal du være opmærksom på, at der kan være krav om bestemte valgfag. Du kan få yderligere information om dette hos studievejlederen på Erhvervsakademi MidtVest eller hos den uddannelsesinstitution, hvor du gerne vil læse videre.
På Erhvervsakademi MidtVest tilbyder vi professionsbacheloruddannelsen i innovation og entrepreneurship. Det er en overbygningsuddannelse for dig, der er færdiguddannet markedsføringsøkonom og som elsker at skabe ting fra bunden. Læs mere om overbygningen her.
Fagene på markedsføringsøkonomuddannelsen er inddelt i obligatoriske fag og valgfag. De valgfrie fag kan variere fra år til år. Erhvervsakademi MidtVest kan stille krav om et minimum af antal studerende pr. valgfag, før det bliver oprettet.
Herunder kan du læse mere om indholdet på de obligatoriske fag:
I faget International markedsføring og salg vil du lære at analysere og vurdere nationale og internationale markedsføringsstrategier. Du kommer også til at lære om og arbejde med markedsførings- og salgsplanlægningen for en virksomhed. Desuden lærer du om forskellige forhandlingsteorier i relation til internationalt salg, så du kan forhandle med faglig og personlig gennemslagskraft.
Faget Økonomi lærer dig at kunne vurdere en virksomheds økonomiske udvikling og at kunne benytte budgettering i den økonomiske styring. Du lærer også om det globale økonomiske kredsløb. Desuden lærer du om, hvordan du kan inddrage de samfundsøkonomiske vilkår, når du skal analysere og vurdere et marked enten i Danmark eller i udlandet.
Kommunikation, organisation og ledelse er en fagblok, der består af tre fag.
I Organisation og ledelse lærer du at kunne analysere og vurdere en organisations struktur, processer, kultur og ledelse ud fra relevante teoretiske og praktiske organisationsprincipper. Du lærer også at deltage i og håndtere salgets organisation og ledelse. I faget Kommunikation vil du lære at anvende engelsk skriftligt og mundtligt i forskellige forretningsmæssige sammenhænge. Du kommer også til at arbejde med kulturforståelse. Endelig vil du arbejde med præsentationsteknik, så du bliver rustet til at kunne præsentere dine projekter med gennemslagskraft.
Faget Erhvervsret omhandler blandt andet danske og internationale retskilder, domstolssystemet og EU's institutioner. Du lærer også at håndtere situationer inden for de juridiske aspekter af markedsføring samt danske og internationale salg.
En vigtig del af din uddannelse er praktikperioden på 4. semester. Praktikperioden varer 12 uger. Her får du mulighed for at afprøve de ting, du har lært i løbet af de første tre semestre. Samtidig stifter du bekendtskab med erhvervslivet og får indsigt i de krav og forventninger, virksomhederne har til markedsføringsøkonomens viden og færdigheder.
Du er selv ansvarlig for at finde et praktiksted inden dit 4. semester. Dit valg af praktiksted skal selvfølgelig gerne afspejle dine fremtidsønsker. Underviserne på uddannelsen vil hjælpe dig med sparring og vejledning i processen med at vælge praktiksted og skrive ansøgninger.
Vores mål er at hjælpe dig med at finde et praktiksted med et behageligt miljø, hvor du får lov til at udføre nogle spændende arbejdsopgaver, der knytter sig til det felt, du ønsker at specialisere dig inden for.
Flere og flere af vores studerende søger mod udlandet i deres praktikperiode. Et praktikophold i udlandet er en investering i din fremtid. Du lærer om en fremmed kultur og får øvet dine sprogfærdigheder. For langt de fleste er et praktikophold i udlandet en oplevelse for livet, der styrker dem fagligt og personligt.
Hvis du ønsker at tage dit praktikophold i udlandet, er det en god idé at være tidligt ude med planlægningen. Da ansøgningstiden for legater og Erasmus kan være en langsommelig proces, anbefaler vi, at du allerede et halvt års tid før praktikperiodens start går i gang med at planlægge dit ophold.
Læs mere om praktik i udlandet her.
På Markedsføringsøkonomuddannelsen skal du til tre eksterne prøver (censor udpeget af Undervisningsministeriet) samt tre interne prøver (censor udpeget af Erhvervsakademi MidtVest) i løbet af dit studium.
De obligatoriske fag og dit afsluttende hovedprojekt gennemføres med en ekstern censor.
Før du går til eksamen, er det vigtigt, at du læser eksamensreglerne for din uddannelse.
Du kan se eksamensreglementet for fuldtids- og deltidsuddannelser
På EAMV scanner vi alle afleverede opgaver, som afleveres i WISEflow, i anti-plagiatsystemet URKUND. Det gør vi for at sikre, at eksamensopgaver, som afleveres til bedømmelse i WISEflow, er selvstændigt udarbejdet materiale og at samme materiale ikke indgår i flere bedømmelser.
Alle eksamener på Erhvervsakademi MidtVest foregår digitalt – både mundtlige og skriftlige. Derfor er det nødvendigt, at du som studerende har rådighed over en funktionsdygtig computer.
Du kan læse mere om markedsføringsøkonomuddannelsen i studieordningerne nedenfor.
Nedenfor finder du links til tidligere studieordninger:
På ministeriets hjemmeside www.fivu.dk kan du finde links til alle gældende love og bekendtgørelser om de videregående uddannelser.
Læs f.eks. om:
Bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelse inden for international handel og markedsføring