Chalita bruger sin kreative skabertrang

13. jan 2021

Efter 11 år i detailbranchen følte 35-årige Chalita Pedersen fra Struer, at det var tid til at skifte spor og tage en ny uddannelse, hvis hendes kreative og udviklende del skulle komme til sin ret. Chalita valgte derfor at uddanne sig til digital konceptudvikler på Erhvervsakademi MidtVest.

Studerende på digital konceptudvikler på EAMV
Chalita Pedersen er uddannet designteknolog og har bygget ovenpå med professionsbacheloren Digital konceptudvikling

Drømmestudiet

En uddannelse på VIA University College i Herning som designteknolog med speciale i branding og marketing blev sidste sommer Chalitas adgangsbillet til drømmestudiet: den 1,5-årige professionsbachelor i digital konceptudvikling ved Erhvervsakademi MidtVest, hvor hun nu slår sine kreative folder på 1. semester.

”Jeg vidste bare, at det var den helt rigtige uddannelse for mig, og det har 100 procent levet op til mine forventninger”, siger Chalita. 

”Vi har sindssygt dygtige lærere, der går op i og spørger til den enkelte elev, og der er et godt sammenhold på klassen, skolen er god til det sociale”

- Chalita Pedersen, Digital konceptudvikling

Uddannelsen i digital konceptudvikling har som mål at gøre den færdiguddannede professionsbachelor i stand til at varetage både strategisk og forretningsorienteret konceptudvikling.

Brugerundersøgelse, projektledelse, konceptudvikling, teknologiforståelse og digitale løsninger er nogle af de hovedområder, som den studerende kommer igennem på uddannelsen.

Praksisorienteret undervisning

”Vi lærer simpelthen så meget og får så mange nye værktøjer. Jeg følte, at min tidligere uddannelse var meget teoretisk, men her er det virkelig hands on. Vi er med hele vejen med cases fra virkeligheden, fra idegenerering og brugerundersøgelser og helt frem til det færdige resultat, som vi præsenterer for virksomheden. ”

”Vi har sindssygt dygtige lærere, der går op i og spørger til den enkelte elev, og der er et godt sammenhold på klassen, skolen er god til det sociale”, fortæller Chalita.

Bruger hinandens kompetencer

For at blive optaget på overbygningsuddannelsen i digitalkonceptudvikling er det et krav, at man forudgående har taget en uddannelse som enten multimediedesigner, datamatiker, E-designer, designteknolog eller markedsføringsøkonom.

De forskellige uddannelsesmæssige baggrunde og derfor forskellige færdigheder giver ifølge Chalita et rigtig stærkt mix:

”Vi bruger virkelig meget hinandens forcer og kompetencer på studiet. Især når vi arbejder i grupper, for så bliver vi sat sammen, så vi supplerer hinanden, så der er én, der ved en masse om økonomi, én der har styr på hjemmesider, og en der har blik for branding og marketing og så videre”, siger Chalita.

”Jeg vidste bare, at det var den helt rigtige uddannelse for mig, og det har 100 procent levet op til mine forventninger”

- Chalita Pedersen, Digital konceptudvikling

Drømmen er en fremtid som selvstændig

Chalita håber på efter endt uddannelse at kunne komme til at arbejde med konceptudvikling ved et bureau, men hendes helt store drøm er en dag at blive selvstændig og have sit eget konsulentbureau inden for konceptudvikling.

”Hvis man er en kreativ person, der er interesseret i den digitale udvikling, følger med i de nye tendenser og også interesser sig for brugerundersøgelser og data, så vil jeg helt klar anbefale uddannelsen i digital konceptudvikling”, afrunder Chalita Pedersen, før hun skynder sig tilbage til undervisningen.

 

Digital konceptudvikling

På den 1,5-årige professionsbachelor i digital konceptudvikling arbejder man kreativt, strategisk og praktisk med konceptudvikling inden for de nyeste teknologier. Uddannelsen kan føre til jobs med udvikling af e-shops, digitale services og online marketingkoncepter.

Læs mere